Troeven van de Binnenvaart

De binnenvaart is de vervoersmodaliteit van de toekomst. Dat is een evidente conclusie bij het kijken naar de troeven van de waterweg

 

 


Een uitgebreid net van waterwegen

binnenvaart troeven netwerk02Vlaanderen telt 1.354 km bevaarbare waterwegen, waarvan er 1.037 km worden gebruikt door de beroepsvaart. De waterwegen zijn onderverdeeld in vijf klassen, of de zogenaamde CEMT-classificatie,  volgens de maximaal toegelaten tonnenmaat van het schip. De klasse-indeling is bepaald door de Conférence Européenne des Ministres de Transport (vandaar de term CEMT-klasse).

Het net van Vlaamse binnenwateren is verbonden met dat van vijf andere ’binnenvaartlanden’: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk. De Rijn en de Donau met hun bijrivieren vormen de ruggengraat
van het Europees waterwegennet.

 

Klik hier voor meer info over de waterwegen & havens


Een juiste prijs door slimme infrastructuur

binnenvaart troeven infrastructuur  De logistieke kost is een van de factoren die de kostprijs van een product bepalen. In Vlaanderen ligt 80% van alle bedrijven op ten hoogste 10 km van een bevaarbare waterweg. De binnenvaart kan een belangrijke troef zijn om de logistieke kost te verlagen. Om zo veel mogelijk Vlaamse bedrijven gebruik te laten maken van de waterweg, heeft Vlaanderen tussen 1998 en 2016 100 kades en 14 containerterminals gebouwd, via publiek-private samenwerking.

 

 

 

 

 


Congestie?

binnenvaart troeven congestieOok congestiekosten bepalen mee de prijs van een product. Die kosten kent de binnenvaart niet. Tegen 2030 wordt 44,5% meer vrachtvervoer verwacht. Voor de binnenvaart verwacht men een groei van meer dan 63%. De binnenvaart heeft voldoende beschikbare capaciteit om die groei op te vangen.

 

 

 


 Just in time

binnenvaart troeven jitJust in time (JIT) is een logistieke methode voor voorraadbeheersing en  betekent "precies op tijd" leveren wat de klant nodig heeft. Levering en productie worden zodanig op elkaar afgestemd  dat er nauwelijks of geen voorraden nodig zijn. Geen voorraadkosten en opslagkosten. En dat is precies wat de binnenvaart perfect kan…
Doordat er geen files op de waterwegen zijn, biedt de binnenvaart heel betrouwbare
just-in-timeleveringen. Een groot volume ineens lossen, betekent ook een snellere handling, minder administratie en minder verliesuren van medewerkers die standby staan voor leveringen.

 

 

 

 

 


Voor ieder product een oplossing

binnenvaart troeven goederenGrote hoeveelheden lading (bulk) zijn uitermate geschikt om met de binnenvaart te vervoeren. Maar ook voor stukgoed  en containertransport is de binnenvaart een geschikte parnter.  Met de binnenvaart kan je eigenlijk alles vervoeren, zoals aardolie, zand, bakstenen, bierkratten,  auto's, kleding, voeding.


Vloot, modern & hoogtechnologisch

binnenvaart troeven vlootDe Europese vloot telt ongeveer  13.000 schepen, waarvan Nederland (+/- 7.500) en Duitsland (+/- 2.600) de grootste vloot De laatste 25 jaar is de Europese vloot  qua aantal sterk verminderd, maar het laadvermogen is sterk gestegen. Het gemiddelde laadvermogen is +/- 1.200 ton.

De binnenvaart investeert en innoveert. Nieuwe scheepstypes voor nieuwe soorten transporten worden ontwikkeld. Jonge mensen bouwen opnieuw schepen en investeren hierin zeer aanzienlijke kapitalen – een onmiskenbaar teken van geloof in de toekomst. Oudere schepen worden daarenboven gemoderniseerd. Motoren worden geüpgraded en vervangen door milieuvriendelijker en zuiniger exemplaren. Nieuwe soorten zwavelarme brandstof worden ontwikkeld. + LNG.

 


Ecologische voetafdruk

binnenvaart troeven co2Per gepresteerde tonkilometer (het vervoer van 1 ton over 1 kilometer) is de uitstoot van CO2 van de binnenvaart twee derden minder dan die van het wegvervoer.

De CO2-uitstoot van alle transportmodi samen bedraagt 38,86 % van de totale CO2- uitstoot in België.