Scheepstypes

 


binnenvaart kennismaken scheepstypesPer klasse zijn de maximale afmetingen van het schip vastgelegd. Hiermee wordt meteen duidelijk welke bruggen al dan niet ondervaarbaar zijn en kanalen en rivieren al dan niet bevaarbaar zijn vanwege diepgang en manoeuvreerbaarheid.

De indeling loopt van 0 t/m VII en heeft vanaf klasse V een a, b of c-aanduiding. Deze aanduiding heeft met de meerbaksduwvaart te maken.


 

Waterwegen
CEMT-Klasse

Scheepstype

   

I

Spits

Afgestemd op de smalle vaarwegen en kleine sluizen in Frankrijk.
L 38,70 X B 5,05 X D 2,20 meter.
Laadvermogen 364 ton. Ruiminhoud 433 m³

 

spits

14 x vrachtwagen

II

Kempenaar

Oorspronkelijk gebouwd voor de vaart op de Kempische kanalen in Zuid-Nederland en België.
L 50 X B 6,60 X D 2,50 meter.
Laadvermogen 600 ton. 20 TEU

 

kempenaar

30 x vrachtwagen

III

D.E.K. (Dortmund-Ems-Kanaal)              

U.N. Norm: Gustav Koenigs
L 67-80 X B 8,20 X D 2,50 meter.
Laadvermogen 968 ton. 28 TEU

 

dek

42 x vrachtwagen

IV

R.H.K. (Rijn-Herne-Kanaal)

U.N. Norm: Johan Welker/ Europaschip
L 80-85 X B 9,50 X D 2,50 meter.
Laadvermogen  1378 ton. 96 TEU

 

rhk

144 x vrachtwagen

V

Groot Rijnschip

Van L 95 X B 11,40 X D 2,70 meter tot L 110 X B 11,40 X D 3,50 meter
Laadvermogen 2160 ton. 165 TEU

 

groot rijnschip

tot 247 x vrachtwagen

V

Groot Containerschip

L135,00 xB 17,00 xD 3,00 meter.
Laadvermogen 470 TEU

 

 Containerschip

700 x vrachtwagen

VI

Duwkonvooi

L tot 190 meter X B 11,40 (enkel konvooi) of 22,80 meter (dubbel konvooi)
Laadvermogen tussen de 800 en de 12.000 ton. Tussen 576 TEU en 654 TEU

 

duwkonvooi

tss 864 en 990 x vrachtwagen